Pokuty v ČR - srovnání s cizinou

Pokuty v Česku: jedny z nejvyšších
Za překročení rychlosti platí český řidič v průměru stejně jako západoevropské národy, průměrný plat je tu však několikanásobně nižší. (Autor: MAFA)

17. července 2006  10:02
Nový silniční zákon je přísný, a tak Češi budou na pokuty vydělávat mnohem déle než většina Evropanů.
Když českému řidiči naměří policista jen nepatrné množství alkoholu v krvi, hrozí mu pokuta přinejmenším deset tisíc korun.
Německý řidič může do půl promile klidně řídit. Když přetáhne, vyvázne s pokutou 7500 korun.
Od letošního července se Česko zařadilo mezi evropské země, které alkohol za volantem trestají nejpřísněji.
Česko patří na jednu stranu mezi několik málo východoevropských států, které netolerují ani nepatrné množství alkoholu v krvi, na druhou stranu platí čeští řidiči vyšší pokuty než většina Západoevropanů.
Ital, Rakušan nebo Dán si na pokutu za řízení v podnapilosti vydělají za dva dny, průměrnému Čechovi to potrvá téměř dva týdny.
Jen Estonsko je k opilým řidičům tvrdší: za minimální množství alkoholu hrozí na Baltu pokuta až třicet tisíc korun.
Češi neumějí pít
"Nulová tolerance je správná,“ tvrdí tisková mluvčí třebíčské policie Ilona Staňková. Češi jsou podle ní méně odpovědní než řidiči na západ od hranic.
"Francouzi jsou ještě z dávných dob zvyklí dát si skleničku k obědu, umějí s alkoholem zacházet. Čeští řidiči nevědí, kdy skončit.“
Dříve prý vídávali třebíčští policisté tak podnapilé řidiče, že si sotva zvládli odemknout auto.
Od počátku července, kdy se na českých silnicích zavedl bodový systém a vyšší pokuty, tu neřešili ani jeden podobný případ. Možná také proto, že by vysoká pokuta mohla leckoho zruinovat.
"Víme, že výše pokut neodpovídá českým příjmům. To je jedna z věcí, které by stálo za to změnit,“ tvrdí Pavel Kuchálik z Ústředního automotoklubu.
Ve Švédsku nebo ve Finsku se pokuta vypočítává podle příjmu řidiče. Podle Jana Kněžínka z ministerstva dopravy by totéž měly zohlednit i české úřady.
"Důchodkyně by neměla platit tolik jako zámožný podnikatel.“ Ani dolní hranici deseti tisíc však nebude schopen zaplatit každý.
Radnice jsou na takové případy připraveny - pomůže splátkový kalendář. "V krajním případě přijde exekuce,“ tvrdí Staňková.
I když ministerstvo dopravy tvrdí, že nulová tolerance se postupně prosadí v celé Evropě, na Západě si to nemyslí.
"Nulová tolerance je záležitostí postkomunistických zemí,“ poukazuje Wolfgang Steichele z německého automobilového klubu ADAC na to, že tak přísní jsou jen v Estonsku, Chorvatsku, Rumunsku, na Slovensku nebo v Česku a Maďarsku.
Podle něj je v pořádku vypít na oslavě skleničku vína a pak v klidu odjet domů autem. Teprve před čtyřmi lety se povolená hranice alkoholu v krvi v Německu snížila z osmi desetin na půl promile.
Steichele si však nemyslí, že by země směřovala k nulové toleranci. "To by snad Němci svrhli vládu.“
Angličan může stejně jako Ir usednout za volant, pokud mu v krvi nekoluje víc než 0,8 promile alkoholu. Na Kypru je hranice dokonce o desetinu promile vyšší.
"Nulová tolerance je nesmysl,“ tvrdí mluvčí britského ministerstva dopravy Scot Marchbank.
"To by si člověk nemohl dát ani rumovou pralinku.“ I Švédsko, které podle něj proslulo jako země nejpřísnějších dopravních předpisů, povoluje 0,2 promile. "To proto, že tělo samo vytváří minimální množství alkoholu v krvi.“
Tři dny za rychlost
I v ostatních ohledech jsou na tom čeští řidiči hůř než většina Evropanů. Za překročení rychlosti nebo za jízdu na červenou platí v průměru stejně jako západoevropské národy, průměrný plat je tu však několikanásobně nižší.
Takže i když český řidič zaplatí za překročení rychlosti stejně jako Francouz nebo Dán, tedy něco málo přes dva tisíce korun, bude na podobnou pokutu vydělávat v průměru tři dny - třikrát déle než Francouz, desetkrát déle než Dán.
 
Zdroj:
 
auto.idnes.cz/pokuty-v-cesku-jedny-z-nejvyssich-dro-/automoto.asp
 


Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2017